Pizza paling bes ni ...

Salam..dh 2 malam ni ada makan2 kt umah CikMin ni..So..malam ni sume org nak makan Pizza..jumpa resepi ni kt blog Abg Mat Gebu...alahai...mmg bes pizza ni..rotinya mmg ngancam abis...jgn xtau ..punya la ramai peminat pizza malam ni..sampai 4 biji pizza yg besar telah berjaya dimasak oleh CikMin..

Bahan Doh:- (CikMin kali 4 sukatan ni)
250 g tepung roti (high protein flour)
130 ml air
1/2 camca teh garam
1/2 camca besar gula
1 camca teh yis (instant yeast)
1 camca besar madu
1 camca besar lemak sayur (shortening)
2 camca besar minyak zaitun
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh oregano kering

UNTUK DOH:- Ayak tepung dalam satu bekas, satukan yis segera, garam, gula, oregano kering dan cincangan bawang putih. Gaul hingga rata. Tuang madu dan minyak zaitun, gaul hingga sebati dalam tepung. Curah air sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh. Kemudian campurkan lemak sayur bersama doh dan terus menguli hingga adunan bersatu dengan lemak sayur dan mendapat doh yang lembut, licin dan anjal. Bulat2kan doh dan masukkan ke dalam bekas yang telah disapu mentega. Tutup dengan plastic cling dan biar 1 jam atau hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN:- Masukkan semua bahan dalam breadmaker dan pilih setting untuk doh. Tekan dan biar hingga siap.

UNTUK PIZZA:- Keluarkan doh, uli 5 minit dan letakkan doh atas dulang pizza yang telah dilenser dengan sedikit mentega. Tekan2 dgn hujung jari sehingga doh memenuhi dulang tadi. Biar doh tebal sedikit di bahagian bibir dulang. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 5minit..keluar dari oven sapu sos dan bubuh Topping pilihan,bakar lagi 20minit pada suhu 180C.


P/S Untuk Topping..CikMin guna sosej,minced chicken,slice pineapple,mozarella cheese and oregano.

0 Org dah komen: